Mijn werk gaat meestal over plaatsen. Plaatsen om te dromen, om te ontkomen, plaatsen om te (mogen) zijn. Die regelmatig willen verbergen zonder verborgen te zijn. Deze plaatsen kom ik tegen, zoek ik op of creëer ik zelf.

Het zijn plaatsen vanuit ideeën, ruimte, natuur, landschappen, dromen, herinneringen en ervaringen met intuïtieve ingrepen en toevoegingen.

Huis mij.


Fotografie, fotowerken, fotoseries, gefotografeerde collages (gemaakt van eigen foto’s), tekeningen, cyanotype, zeefdrukken en meer. Meestal 2D, zelden 3D (soms van 3D naar 2D).

Vaak worden ideeën langlopende projecten bestaande uit grote series. Met hier en daar wat eenlingen.


Bij interesse of vragen, mail me lnieuwenhuis@gmail.com


MASTER KUNSTEDUCATIE 2018-2020 

Toen ik me aanmeldde voor deze master had ik de volgende motivatie:

Ik wil mijn visie duidelijk kunnen verwoorden en vervolgens scherpstellen en ontdekken wat ik waar kan maken en hoe ik dit het beste kan doen. Ik wil sterkere verbindingen leggen tussen mijn kunstenaarschap en mijn docent-zijn. Ik sta als kunstenaar in de klas en hoe verbind ik mij vervolgens beter met de wereld om mij heen?
Wat heb ik nodig, wat wil ik geven en kan ik iets met mijn ideeën?

Ik wil op onderzoek uitgaan, wie ben ik als kunstenaar en docent, waar sta ik en waar wil ik heen? Ben ik wel zo idealistisch als ik denk? Heb ik misschien voornamelijk praktische inzichten nodig?

Ik wil graag veel blijven leren en ontdekken door middel van creëren, onderzoeken, lezen, (rond)kijken en ontmoetingen, waar dan ook.

Tijdens de studie heb ik de volgende stukken geschreven:

Tijd voor de innerlijke beweging

Wil de kunstenaar in de kunstdocent opstaan?

De tegenstrijdige persoonlijkheid van creativiteit

De strijd van creativiteit

Aandacht voor de complexe beleving van creativiteit. Een onderzoek binnen een creatieve mbo-vakschool.

Uit ‘De tegenstrijdige persoonlijkheid’: Creativiteit wordt gewaardeerd, maar in hoeverre of tot hoe ver wordt de creatieve persoonlijkheid gewaardeerd, in onderwijs en daarbuiten? Wordt vervolgd.

Uit ‘De strijd’: En misschien, als meer mensen het persoonlijke (artistiek-)creatieve proces durven aangaan, en hierin leren doorzetten met moed en vertrouwen, de kans op een positief veranderende wereld groter wordt. Hoe mooi zou dat kunnen zijn?

Aan het einde van de studie:

Uit ‘Aandacht voor de complexe beleving’: Vanuit een vermoeden (met een vleugje overtuiging én idealisme) ben ik dit onderzoek gestart. Afgelopen twee jaar ben ik bewuster (nog) meer gaan delen met studenten en heb ik gemerkt dat ook zij opener worden. Ze werden bijvoorbeeld rustiger en/of vonden hun motivatie terug.
Sinds een klein jaar deel ik bewuster met collega’s, wat mij weer rustiger maakt en helpt mijn (nog steeds idealistische) motivatie te behouden.

Ook mijn eigen proces is rustiger geworden, met minder paniek op het einde, en uiteindelijk minder verzet. Ik ben de lastigere momenten anders gaan gebruiken, waardoor ik meer waardering heb gekregen voor mijn eigen chaotische en langzame manier van werken. Ik heb nu eenmaal (meer) tijd nodig en ik neem deze dan ook, sinds kort met minder schaamte en meer geduld.

Ontmoetingen kopie
Bijlagen kopie
Essay kopie 2
Schermafbeelding 2020-08-16 om 16.03.15 kopie
Schermafbeelding 2020-01-27 om 19.15.00 kopie
Schermafbeelding 2020-01-27 om 19.16.21 kopie
Schermafbeelding 2020-01-27 om 19.15.21 kopie
Schermafbeelding 2020-03-03 om 15.39.49 kopie
Schermafbeelding 2020-08-16 om 16.02.43 kopie

Op uitnodiging van de Academische Werkplaats mocht ik een hoofdstuk schrijven voor het boek No School Manifesto met als uitgangspunt de letter U. Voor mij werd de U een ‘Universe’.

UNIVERSE 

A big bang of Creativity

Er gebeurt veel, de wereld staat op een kritiek punt. In het heelal is een verschuiving bezig, het is groots, onbekend en spannend. Een megaster staat op het punt van ontploffen en verandert van vorm. Er is een nieuwe maan ontdekt. Met als hoogtepunt de ontdekking van een grote explosie (NOS, 2020): ‘Astronomen hebben de grootste explosie in het heelal sinds de oerknal ontdekt: een ontploffing waarbij alle andere in het niet vallen.’

Deze explosie wordt het Universum van Creativiteit genoemd en bestaat uit ruimte en tijd.

Ruimte en tijd om te verwonderen, te onderzoeken, te ontdekken, uit te proberen, te durven, te willen, te dromen, om rond te kijken, om te verlangen. Om te verbinden. 

Het universum draait om de energie tussen de planeten, manen, sterren en de reizigers. Het universum verbindt het zelf met de ander, mogelijke oplossingen met vele problemen, en de wereld met zichzelf. Het universum vult zich met gedrevenheid, nieuwsgierigheid, openheid en verbeeldingskracht, vol vernieuwende en nieuwe mogelijkheden. De nieuwe verbindingen ontstaan met en door passie, plezier en groei. 

Creativiteit is hier als zuurstof, in een universum vol mogelijke routes en vrijheid in keuze. In het universum drijft een moederschip dat altijd in contact staat met de reiziger zodat deze zich veilig voelt om zichzelf uit te dagen om nieuwe ontdekkingen te doen met Creative Confidence als reisgenoot. Eigenheid en eigenzinnigheid staan voorop. Laat je meevoeren in ruimte en tijd, reis vrij, zonder begin, zonder einde en vol vertrouwen. Feel free to become a traveler of the creative universe!

Bron:

NOS nieuws (2020, 28 februari). Astronomen zien grootste kosmische klap ooit. Geraadpleegd op 29 februari 2020 van https://nos.nl/artikel/2325061-astronomen-zien-grootste-kosmische-klap-ooit.html

Geschreven door Laura Nieuwenhuis, 2020

A big bang

HOUSING PROJECTS

Het werk bestaat uit fotowerken van vele bouwsels. Bouwsels geïnspireerd op combinaties van flarden van herinneringen, ervaringen, verzinsels en dromen met details van realiteit en gedachten. Housing Projects omvat een groeiend aantal fotowerken, gestart in 2006 met 66 houten huisjes, analoog gefotografeerd. Ondertussen van houten huisjes tot papieren shelters, via collages van gebouwen tot huizen in diverse landschappen, overal is bebouwing te vinden en/of te maken.

Het zijn mogelijkheden.

Huis mij.


LANDSCAPING

Ontstaan vanuit een fascinatie voor het aangelegde landschap, zowel stedelijk als natuurlijk. Als mens grijpen we in, we passen aan, we laten verdwijnen en we voegen toe. Ik voeg toe.

Landscaping gaat over het beïnvloeden van het landschap, zowel natuurlijk als stedelijk. De intuïtieve invloed van de (mijn) menselijke hand is leidend. Hierin verschillen de gemaakte landschappen van de reeds bestaande landschappen. Nieuwe landschappen worden ontdekt door deze te creëren.


IK BEN OOK OVERAL GEWEEST

Het werk is begonnen als een reactie met een knipoog op reizen in het algemeen en pochen hierover in het bijzonder.

Zelf zoek ik altijd (natuur)parken en landschappen op, waar ik ook ben. Ook botanische tuinen en arboreta bezoek ik graag. Ondertussen is aan de foto’s niet meer te onderscheiden waar ik wel en niet ben geweest, kijkend naar de diversiteit van de natuur en de tuinen.

Dus ja, ik zou ook overal geweest kunnen zijn, sterker, ik ben ook overal geweest;-)

Ondertussen is het project zo groot van omvang geworden dat het aan het verworden is tot een ultieme tuin (of park) die ik aan het creëren en bouwen ben. Ik ben er geweest, ik heb het vastgelegd, en ik pas het beeld aan, verander het, stel samen, verbuig het en voeg toe, zodat het een plaats wordt om (over) te mogen dromen, te dwalen en te verdwalen.


VLAKKEN EN RUIMTE(S)

In februari 2006 ging bioscoop Rembrandt dicht. Van juni 1997 tot aan de sluiting heb ik er gewerkt als medewerker zaal, buffet en kassa en het laatste jaar als leerling-operateur. Het was een (tweede) thuis. Gefascineerd door het proces van leeghalen en het zien van de verandering van een bioscoop naar een ‘gewoon’ gebouw raakte ik gefascineerd door deze veranderingen. Wat merkte het gebouw zelf? Zou dit te zien zijn? Kan ik het voelbaar maken? Vanuit hier ben ik meerdere gebouwen gaan opzoeken die op het punt stonden te veranderen, bioscopen, kantoorpanden, maar ook een voormalig klooster dat dienst deed als drama academie en later een ateliergebouw voor kunstenaars werd. Welke ruimtes komen naar boven tijdens dit veranderproces? Welke ruimte kan ik vinden?