Mijn werk gaat meestal over plaatsen. Plaatsen om te dromen, om te ontkomen, plaatsen om te (mogen) zijn, die regelmatig willen verbergen zonder verborgen te zijn. Deze plaatsen kom ik tegen, zoek ik op of creëer ik zelf.

Het zijn plaatsen vanuit ideeën, ruimte, natuur, landschappen, dromen, herinneringen en ervaringen met intuïtieve ingrepen en toevoegingen.

Huis mij.


Een mix van fotografie, collages, mixed media en werken op papier.

Vaak worden ideeën langlopende projecten bestaande uit grote series. Met hier en daar wat eenlingen.


Places to be(long) 
Mostly creating places to (be)long, to escape, to dream and to wander. Could be with a roof, could be without one, could be a landscape, could be a combination. With a mix of photography, collage, drawing and mixed media I envision the places and spaces where I am or want to be. These are based on intuition and come from imagination, nature, dreams, memories, experiences and more.


Bij interesse of vragen, mail me lnieuwenhuis@gmail.com


MASTER KUNSTEDUCATIE 2018-2020 

Toen ik me aanmeldde voor deze master had ik de volgende motivatie:

Ik wil mijn visie duidelijk kunnen verwoorden en vervolgens scherpstellen en ontdekken wat ik waar kan maken en hoe ik dit het beste kan doen. Ik wil sterkere verbindingen leggen tussen mijn kunstenaarschap en mijn docent-zijn. Ik sta als kunstenaar in de klas en hoe verbind ik mij vervolgens beter met de wereld om mij heen?
Wat heb ik nodig, wat wil ik geven en kan ik iets met mijn ideeën?

Ik wil op onderzoek uitgaan, wie ben ik als kunstenaar en docent, waar sta ik en waar wil ik heen? Ben ik wel zo idealistisch als ik denk? Heb ik misschien voornamelijk praktische inzichten nodig?

Ik wil graag veel blijven leren en ontdekken door middel van creëren, onderzoeken, lezen, (rond)kijken en ontmoetingen, waar dan ook.

Tijdens de studie heb ik de volgende stukken geschreven:

Tijd voor de innerlijke beweging

Wil de kunstenaar in de kunstdocent opstaan?

De tegenstrijdige persoonlijkheid van creativiteit

De strijd van creativiteit

Aandacht voor de complexe beleving van creativiteit. Een onderzoek binnen een creatieve mbo-vakschool.

Uit ‘De tegenstrijdige persoonlijkheid’: Creativiteit wordt gewaardeerd, maar in hoeverre of tot hoe ver wordt de creatieve persoonlijkheid gewaardeerd, in onderwijs en daarbuiten? Wordt vervolgd.

Uit ‘De strijd’: En misschien, als meer mensen het persoonlijke (artistiek-)creatieve proces durven aangaan, en hierin leren doorzetten met moed en vertrouwen, de kans op een positief veranderende wereld groter wordt. Hoe mooi zou dat kunnen zijn?

Aan het einde van de studie:

Uit ‘Aandacht voor de complexe beleving’: Vanuit een vermoeden (met een vleugje overtuiging én idealisme) ben ik dit onderzoek gestart. Afgelopen twee jaar ben ik bewuster (nog) meer gaan delen met studenten en heb ik gemerkt dat ook zij opener worden. Ze werden bijvoorbeeld rustiger en/of vonden hun motivatie terug.
Sinds een klein jaar deel ik bewuster met collega’s, wat mij weer rustiger maakt en helpt mijn (nog steeds idealistische) motivatie te behouden.

Ook mijn eigen proces is rustiger geworden, met minder paniek op het einde, en uiteindelijk minder verzet. Ik ben de lastigere momenten anders gaan gebruiken, waardoor ik meer waardering heb gekregen voor mijn eigen chaotische en langzame manier van werken. Ik heb nu eenmaal (meer) tijd nodig en ik neem deze dan ook, sinds kort met minder frustratie en meer geduld.

Ontmoetingen kopie
Bijlagen kopie
Essay kopie 2
Schermafbeelding 2020-08-16 om 16.03.15 kopie
Schermafbeelding 2020-01-27 om 19.15.00 kopie
Schermafbeelding 2020-01-27 om 19.16.21 kopie
Schermafbeelding 2020-01-27 om 19.15.21 kopie
Schermafbeelding 2020-03-03 om 15.39.49 kopie
Schermafbeelding 2020-08-16 om 16.02.43 kopie

NO SCHOOL MANIFESTO

Op uitnodiging van de Academische Werkplaats mocht ik een hoofdstuk schrijven voor het boek No School Manifesto met als uitgangspunt de letter U. Voor mij werd de U een ‘Universe’.

UNIVERSE  – A big bang of Creativity

Er gebeurt veel, de wereld staat op een kritiek punt. In het heelal is een verschuiving bezig, het is groots, onbekend en spannend. Een megaster staat op het punt van ontploffen en verandert van vorm. Er is een nieuwe maan ontdekt. Met als hoogtepunt de ontdekking van een grote explosie (NOS, 2020): ‘Astronomen hebben de grootste explosie in het heelal sinds de oerknal ontdekt: een ontploffing waarbij alle andere in het niet vallen.’

Deze explosie wordt het Universum van Creativiteit genoemd en bestaat uit ruimte en tijd.

Ruimte en tijd om te verwonderen, te onderzoeken, te ontdekken, uit te proberen, te durven, te willen, te dromen, om rond te kijken, om te verlangen. Om te verbinden. 

Het universum draait om de energie tussen de planeten, manen, sterren en de reizigers. Het universum verbindt het zelf met de ander, mogelijke oplossingen met vele problemen, en de wereld met zichzelf. Het universum vult zich met gedrevenheid, nieuwsgierigheid, openheid en verbeeldingskracht, vol vernieuwende en nieuwe mogelijkheden. De nieuwe verbindingen ontstaan met en door passie, plezier en groei. 

Creativiteit is hier als zuurstof, in een universum vol mogelijke routes en vrijheid in keuze. In het universum drijft een moederschip dat altijd in contact staat met de reiziger zodat deze zich veilig voelt om zichzelf uit te dagen om nieuwe ontdekkingen te doen met Creative Confidence als reisgenoot. Eigenheid en eigenzinnigheid staan voorop. Laat je meevoeren in ruimte en tijd, reis vrij, zonder begin, zonder einde en vol vertrouwen. Feel free to become a traveler of the creative universe!

Bron: NOS nieuws (2020, 28 februari). Astronomen zien grootste kosmische klap ooit. Geraadpleegd op 29 februari 2020 van https://nos.nl/artikel/2325061-astronomen-zien-grootste-kosmische-klap-ooit.html

2020

A big bang